První z delších cest nás zavedla do Tóhoku, do oblasti zasažené ničivou tsunami v roce 2011. Cílem bylo provizorní obchodní zázemí městečka Ófunato a utratit zde nějaký ten japonský Jen, jako nepatrná podpora zdejšího těžkého živobytí, kdy už urgentní pomoc opadla. Tsunami zde mimochodem dosahovala výšky až 23,6 m. Dále je v v galerii zachyceno (bývalé) město Rikuzentakata, které mělo necelých 20 000 obyvatel, po tsunami bylo zcela zničeno a formálně již nyní neexistuje. V současné době je pobřeží, resp. bývalé území města naváženo zeminou do nivelity 15,4 m nad mořem, takže na fotkách je zřejmá mohutná infrastruktura pásových dopravníků. Nachází se zde také „Zázračná borovice“, což je jediný strom, který přežil z jinak zcela polámaného borovicového lesa či háje.
Jednodenní výlet z Tokia: celkem 1 038,5 km z toho 863 km Šinkansenem
(Fotky lze rozkliknout na větší velikost. Please click to enlarge the picture.)
Ófunato:
V rámen restauraci jsme dali vynikající oběd
(C) 18番トラムでハラチャンスカへ (manželčina fotka)
Pochopitelně jsme koupili rybu, rybolov byl vždycky základ zdejšího živobytí
(C) 18番トラムでハラチャンスカへ (manželčina fotka)
A nějaké omjage.
(C) 18番トラムでハラチャンスカへ (manželčina fotka)
Betonový hotel přežil a nyní je obsypáván navážkou
Kolem moře jsou budovány nové bariéry.
Ukázky síly vody jsou k vidění na nemnoha místech, jinak je vše odplaveno nebo odklizeno.
Panoramatický pohled
Rikuzentakata:
Místo původního města je zváženo zeminou do nivelity přes 15 m. Jedná se obrovskou rozlohu, která se fotoaparátem nedá zprostředkovat.
V popředí je patrné též torzo zničené železnice s mostkem.
Nová zastavka BRT autobusu (Bus Rapid Transit). Částečně je BRT vybudován na tělese původní trati, zejména tam kde je výše položená a prochází řadou tunelů, z velké části ale prochází i městy po běžných silnicích (neboť původní těleso neexistuje).
Těžba materiálu pro navážku (oblast města se nachází za kopcem).
Kavárna v sousední vesnici na úpatí kopců s „výhledem na staveniště“.
Je to dost šokující pohled, když kolem navážek autobus desítky minut projíždí a ještě vykukují zbytky původních parcel.
Všimněte si domu za kostrukcí dopravníku, který tomuto dává měřítko.
Restaurace
Zastávka „Zázračná borovice“
Zde je borovice částečně patrná vedle zříceniny na pozadí.
Vidět z blízka kam se voda dostala je dost zvláštní pocit.
Zázračná borovice jako memento a památka na město.
Trať Ófunato JR East je provozovatelná z vnitrozemí jen do stanice Kesennuma, odtud dále pokračují autobusy BRT. První dvě koleje stanice byly zasypány a byla zde zřízena vozovka pro autobusy. Trať je jednokolejná a proto i cesta pro autobusy zůstala s jedním pruhem pro oba směry s častými „výhybnami“ řízenými semafory.
Vlak na použitelné části do Ičinoseki, kde je možné přestupovat na Šinkansen.